zaterdag, maart 10, 2007

Reclame zet aan tot groepsverkrachting

Reclame voor Dolce & Gabbana, die verboden werd in Spanje en Italië. 'Dit zet aan tot groepsverkrachting', vindt de Italiaanse minister voor Gelijke Kansen Barbara Polastrini. Vakbonden in Italie dreigen ermee om een oproep tot boycot te lanceren van Dolce&Gabbana.

Met reclame waarin je seksuele handelingen toont, spreek je vooral mannen aan. Kledingmerken willen die doelgroep aanboren. Schaamhaar geschoren in een G als reclame voor Gucci, een vrouw die een blote man spankt voor Sisley, een naakt mannenlijf met drie gelaarsde vrouwenbenen eromheen voor Diesel. Porno staat chic in de reclame voor kleding tegenwoordig. "Dat het publiekelijk tonen van deze beelden vandaag maatschappelijk aanvaard is, komt door de grotere openheid over porno", zegt Katja Van Putten. "Mensen als Bart De Pauw schrikken er niet voor terug om in de boekskes te zeggen dat ze van porno kunnen genieten."

De reclame volgt gewoon de maatschappij. "En daarin is wat experimenteren met SM of biseksualiteit aanvaard. Porno kijken is niets om je voor te schamen. Maar je kunt je afvragen of somm
ige beelden, zoals die van D&G, niet te ver gaan. Persoonlijk vind ik beelden waarin agressie of dominantie aanwezig is, storend. Het is de taak van de overheid om beelden die te ver gaan te verbieden, zoals in Spanje." Dat verwijzingen naar triootjes, sm en gangbang vandaag meer opduiken in reclame, heeft zijn reden. "Met reclame waarin je seksuele handelingen of houdingen toont, spreek je vooral mannen aan. En kledingmerken willen vandaag ook meer mannen bereiken, zij zijn een groeiende markt. Vandaar het gebruik van die scènes."

Opvallend is ook dat vooral de betere kledingmerken, die mikken op kopers uit de hogere klasse, gebruik maken van porno-elementen. "Behoren tot een hogere klasse en verlangen naar veel seks, met veel variatie in partners en handelingen, gaan samen", verklaart professor marketing Siegfried Dewitte (KU Leuven). "Een president heeft meer seks dan een havenarbeider, dat is bewezen. Kijken naar porno omdat je geen vrouw
kunt krijgen, is iets voor de lagere klasse. Het beleven van seks met veel partners en experimenteren met bijvoorbeeld SM is het voorrecht van een hogere klasse succesvolle mensen. Dat merken met hoge ranking als Diesel, Sisley of Dolce & Gabbana die beelden gebruiken, is dus logisch."

Boeken als La vie sexuelle de Catherine M., waarin een gerespecteerde Franse kunstcritica openlijk haar
experimenten met gangbangs en SM beschrijft, lijken te bevestigen dat bij een bepaalde klasse porno chic is geworden. "Het verbieden van zo'n reclame heeft trouwens geen zin, want je kunt die evolutie niet tegenhouden", meent Dewitte.

Toch verbieden Spanje en Italië de reclame omdat die te veel doet denken aan een gangbang. "Wat heeft een artistieke foto nu met de realiteit te maken?", vragen ze zich verbaasd af bij Dolce & Gabbana. "We zullen het beeld van de Spaanse markt halen, omdat ze niet mee zijn met hun tijd. Als je de Spaanse redenering volgt, dan moet je een museum als het Louvre ook afbranden." Op het protest in Italië hebben ze nog niet gereageerd. Van Putten vindt dat maar een drogreden: "Als het kunst is, waarom hangen ze hun posters dan niet in een museum, in plaats van op straat? Gek toch, dat merken om kleren te verkopen er steeds minder aandoen."

Bron: De Morgen,2007-03-05

Geen opmerkingen: