zondag, januari 07, 2007

Molotovcocktail tegen naaktaffiche


















Eind september 2006 zijn enkele molotovcocktails gegooid naar een groot affiche aan de gevel van het Musée de la Photographie in Charleroi. Het gaat om een zeildoek waarop een naakte vrouw afgebeeld staat, een foto van de Japanse fotograaf Nobuyoshi Araki, van wiens oeuvre sinds eind vorige week een retrospectief in het museum loopt. Bij de aanslag, die niet werd opgeëist, werd alleen het doek licht beschadigd. Het museum diende een klacht in tegen onbekenden.

Araki staat bekend voor zijn provocerende foto's. "Maar de foto die we groot aan het museumhebben hangen is allesbehalve obsceen of provocerend", zegt museumdirecteur Xavier Canonne. "Het is gewoon een mooie, naakte vrouw." Het gaat om een zwart-witfoto van een naakte Japanse vrouw die haar benen spreidt maar haar schaamstreek bedekt houdt met veren. Ze is bloot, op lange zwarte handschoenen en zwarte kousen na.
"Ik ben woedend", zegt Canonne. "Als men dit beeld obsceen noemt, gaat men dan ook bepaalde reclame- en filmaffiches verbranden? Daar is soms veel meer op te zien." Canonne is des te kwader omdat in het verleden andere foto's nooit tot verontwaardiging hebben geleid. "We hebben affiches gehad met beelden van een enorme revolver, van mensen die verminkt waren door landmijnen, van fabriekssluitingen en sociale onrust. Nooit is daar enige reactie op gekomen. Blijkbaar is dat wel aanvaardbaar en een naakte vrouw niet."

Het affiche hangt er al een dag of tien en vorige week was een aantal buurtbewoners kritiek komen uiten "omdat er dagelijks kinderen voorbijkomen". Ook in het bezoekersboek werden negatieve reacties genoteerd en inmiddels zou er een petitieactie gestart zijn. "We krijgen ook positieve reacties", zegt Canonne. "Er zijn mensen die de expo per se wilden zien wegens de commotie. Zij werden getroffen door de schoonheid van Araki's foto's.
De mensen die kritiek hebben, bezoeken de expo niet eens. Misschien moeten ze zich eerst eens informeren voor ze protesteren."

Bron: De Morgen, 2006-09-26

Geen opmerkingen: